içinde

BayıldımBayıldım

Tren Yolculuğuna Ufak Bir Dokunuş

tren

Tren Yolculuğuna Ufak Bir Dokunuş adlı bu yazıma başlarken aslında içimde bir yerde çok da büyük bir heyecan ve sevinç duyuyorum. Bunun nedeni, trenleri her zaman masalsı bulmam ve bu masalsı araç ile çok yakın bir zamanda bir yolculuk planlıyor olmam. Efendim “sadede gel arkadaşım” diyecek olursanız kısaca yazımın konusunu söyleyip ayrıntılara geçeyim. Bu yazımda elimden geldiğince tren yolculuğuna dair avantaj ve dezavantajlardan bahsedip dünyanın en uzun tren hattı hakkında bir kaç bilgi kırıntısı paylaşacağım. Hazırsanız başlayayım…

Tren Yolculuğuna Dair

Sizlerle tarih vadisine doğru şöyle bir gezintiye çıkalım ve ilk demir yolu nerede nasıl ortaya çıkmış kısaca bilgi sahibi olalım. 19. yüzyıl… 1800’ler yani. İngiltere’deyiz. O dönemde madenlerde yükü dışarı taşımak için at arabaları kullanılmaktaydı. Taşımada yaşanan zorlukları aşmak için at arabalarının rahatça ilerleyebileceği basit raylar inşa edildi. 21 Şubat 1804 tarihinde yılında mühendis Richard Trevithick, patronuyla bir konuda iddialaşmaya başladı. Ona göre hayvanlar yerine farklı bir araç denenmeliydi. Böylece Trevithick tarafından ilk lokomotif icat edilmiş oldu.

İlk Lokomotif

O dönemde yaklaşık 16 km’lik bir yolu 5 saatlik bir sürede gitmeyi başarmıştı. “Aaaaabi 16 kilometre için 5 saat nedir saçmalama şuradan şurası sen delirdin mi aklını mı oynattın?” diyenleri duyar gibiyim çok ayıp ama! Takdir edersiniz ki 1801 yılından bahsediyorum. Hala hayvanlarla ulaşım sağlanıyor yani. O dönem için bu büyük bir başarıydı. Ancak insanlar hayvanlarla ulaşıma alıştığından yeni icada pek ısınamadılar. Ayrıca lokomotif için kullanılan raylar da oldukça dayanıksızdı. Fakat daha sonra George Stephenson adlı bir teknisyen Trevithick’in raylarını ve lokomotifini geliştirdi ve 1825 yılında tren yolculukları başlamış oldu.

Günümüze Dönelim

Bu kısa ama kısalığına şiddetli bir tezat oluşturacak derecede ufuk açıcı tarihi bilgilerin ardından günümüze dönelim ve tren yolculuğunun avantajlarını, dezavantajlarını ortaya koyalım. Bildiğiniz üzere artan akaryakıt fiyatları kara ulaşımını kullanan insanları oldukça zorlamakta. Üstelik otobüse verilen fahiş fiyatlarla karşılaştırıldığı zaman “paramızla rezil oluyoruz” kanısı da güçleniyor. Burada tren devreye giriyor işte. Tren biletleri, eğer turistik bir tren değilse, otobüs biletlerine nazaran çok daha ucuz. Üstelik otobüsün içerisinde bunaldığınız zaman kalkıp öyle kafanıza göre yürüyemezsiniz, cam açamazsınız. Ancak trende bunların hepsini yapabilirsiniz.

En Önemli Sebep Can Güvenliği

Aslında çok daha önemli bir konu var: Güvenlik… Can pahasının sudan ucuz olduğu bu dönemde asıl dikkat etmemiz gereken şey can güvenliğimiz. Kara yolu ulaşımında her sene binlerce vatandaşımızı kaybediyoruz. Çünkü kara yolunda kazaya sebebiyet verebilecek etmenler çok çok fazla. Ancak demir yolu en güvenli ulaşım türü olarak karşımıza çıkıyor. Üstelik yolculukların çok daha keyifli geçmesini de sağlamakta çünkü nostaljik, mistik bir yanı da var trenin.

Gelelim Dezavantajlarına

Efendim tren biletleri ucuz olmasına ucuz. E güvenli de dedik. Fakat şöyle bir sıkıntı da var. Her yerde tren yolu yok. Bundan dolayı gitmek istediğiniz yere sefer bulamayabilirsiniz. Veya benim durumum gibi bulunduğunuz yerde demir yolu olmayabilir. Yazımın girişinde çok yakında bir tren yolculuğu planladığımı söylemiştim. İşte size bir örnek. Aksaray’dan Erzurum’a gitmek istiyorum (bu arada İstanbul Aksaray değil ayrıca Niğde veya Konya Aksaray da değil. Aksaray il olalı çok oldu lütfen ama). Ancak Aksaray’da maalesef tren yok. Bunun için buradan Ankara’ya oradan da trenle Erzurum’a gitmem gerekiyor. Olsun ama ben yapacağım bunu.

Bu Valizler Ne Olacak!

Başka bir dezavantajından bahsedelim ki bence önemli bir dezavantaj, valiz meselesi. Maalesef demir yolu kullanıyorsanız valizinizi yanınızda taşımanız, kompartımanda bulundurmanız gerekiyor. Buralarda da valiz için ayrı bölme yok. Umarım buna bir çözüm bulunabilir. Bir diğer dezavantajı da şu: Yolculuk uzun sürüyor. Evet, hızlı trenler var ancak bu o kadar da yaygın değil henüz. Bunlar dışında kalan trenler, kara yoluna göre oldukça yavaş kalıyor ve yolculuk beklediğinizden daha uzun sürebiliyor. Bir kaç kişi gidiyorsanız sıkılmazsınız belki ama tek başınıza gidiyorsanız bence kitap okumaya alıştırın kendinizi. Ya da vakit geçirmek için başka şeyler bulmaya çalışın. Hazır mesafe ve süre lafı açılmışken size dünyanın en uzun demir yolu hattından bahsetmek istiyorum müsaadenizle.

Dünanın En Uzun Tren Hattı: Trans-Sibirya

Efendim ülkemizde en uzun tren hattı İzmir ile Kars arasındaki 2000 km’lik hat olsa da kesintisiz bir yolculuk mümkün değil. İzmir’den Mavi İzmir treni ile Ankara’ya oradan da Doğu Ekspresi’yle Kars’a gitmeniz gerekiyor (Doğu Ekspresi ile ilgili ayrıntılı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz). Gelelim dünyanın en uzun hattına. Kıymetli takipçilerimiz şimdi, tabii ki yazımı kapatmadan lütfen, ayrı bir sekmede Rusya haritası açın ve doğudaki Rus-Çin sınırına yakın Vladivostok şehrini bulun. Bir parmağınızı üzerine koyun. Şimdi baştan başa geçip Rusya’nın batısındaki Moskova’yı bulun ve diğer elinizin parmağını da onun üzerine koyun.

Binlerce Kilometre!

İşte Rusya’yı neredeyse baştan başa geçen o mesafe Trans-Sibirya demir yolu hattı. Tam olarak 9288 km’lik bir hat. 9288 km! Dokun bin iki yüz seksen sekiz! Yaptığım araştırmalara göre kesintisiz olarak yolculuk edilse bile bir hafta durmadan gitmek gerekiyormuş. Üstelik pek çok yan kolu bulunan bu hat, diğer kollarla birlikte 10.000 kilometrenin de üzerinde bir uzunluğa erişmekteymiş. Yolculuk boyunca tam 8 farklı saat dilimi geçiyor olmanız da ayrı bir şaşırtıcı bilgi.

Bunu Niye Yazdım?

Öncelikle trenlere daha önceden bir ilgim olduğu için. Ancak şahsi merakımın dışında çağımızda daha da yaygınlaşması gerektiğine inanan çok fazla insan mevcut. Şu bir gerçek ki; kara yoluna göre daha ucuz ve daha güvenli bir ulaşım aracı. Tren yolculuğuna dair daha ayrıntılı bilgileri eğer yolculuk planım gerçekleşirse kaleme alacağım. Diğer saydığım dezavantajlar ise aslında giderilemeyecek şeyler değil. Umarım yazımı beğenmişsinizdir dostlar. Başka yazılarda görüşmek dileğiyle, çufçuf!

 

İlginç Cenaze Gelenekleri

Yorumlar

Cevap bırakın
  1. Tarihi Oriemt Express’in te tekrar İstanbul a geleceği bilgisi var. Umarim bu gerçekleştirilir, turizme katkısı çok büyük olacaktır

  2. Vakitte tam doğu ekspresine binip gezme vakti 🙂 ✌️ Bursa’lı olarak sık sık trenle yolculuk yapamıyoruz.. Otobüsler helikopter vapur feribot çözüyor işimizi

  3. bir defa yaptım. gerçekten çok güzeldi. biraz zaruri durumdan yaptım.ve o kdar saat geçer mi diyordum ancak çokta rahat geçiyor. kesinlikle trenle yolculuk bambaşka. bi kere kalkıp gezebiliyorsun

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Yükleniyor…

0

Yorumlar

0 yorum

dövmeli mumyanın gizemi

Dövmeli Mumyanın Gizemi Ne

zinde hissetmemizi sağlayacak besinler

Zinde Hissetmemizi Sağlayacak Besinler