içinde

Tabiatın Gizli Hazinesi: Ihlara Vadisi

ihlara vadisi

Ihlara Vadisi özellikle son yıllarda Kapadokya meraklılarının uğrak noktası olmayı başarmış adeta tabiat içerisine gizlenmiş bir hazine gibi. Bu yazımızda sizlere bu hazineyi tanıtmaya çalışacağım. Şimdiden keyifli okumalar dilerim.

Ihlara Vadisi

Sevgili takipçilerimiz epeydir buraya bir şeyler karalıyorum. Artık siz beni biliyorsunuz ben de sizi… Ve bildiğiniz üzere ben aslında çok da fazla ayrıntıyla yazıyı boğmak istemem. Ancak ana hatların anlaşılması bakımından bir kaç genel noktaya değinmek isterim. Yine öyle yapacağım ve benim bile anlamadığım jeolojik terimlerle sizleri sıkmadan Ihlara Vadisi hakkında bir kaç teknik bilgi vererek konuya gireceğim. Efendim vadimiz Aksaray ilimizin Güzelyurt ilçesinde buunmakta. Ihlara Vadisi, görüntüsüyle Yüzüklerin Efendisi’ndeki Hüküm Dağı’nı andıran Hasan Dağı’nın bundan zibilyarlarca sene önce püskürttüğü lavların oluşturduğu katmanlara dayanmaktadır. Söz konusu bu katmanlar tabiat anamızın terbiye etme usulleri olan rüzgar, sel vb. olaylarla şekillenmeye başlamış, Melendiz Çayı’nın da katkılarıyla bu günkü halini almıştır.

Ihlara Vadisi Dünyanın En Önemli Kanyonlarından

Ihlara Vadisi’nin önemini arttıran bazı etmenlerden söz etmemiz gerekiyor. Ihlara Vadisi oluşumu itibariyle diğer vadilerden ayrılıp kendisini özel bir konuma koyar. Zira coğrafya derslerinden hatırlayacağınız gibi (hatırlamayacağınızı biliyorum da işte bir umut) Ihlara, “kanyon vadi” adı verilen türden ve dünyadaki emsalleriyle boy ölçüşebilecek kadar büyük bir oluşum. Uzunluğu baştan başa tam 14 km. Yükseklik yer yer 200 metreye kadar çıkıyor. Vadinin tam ortasından geçen ve geçtiği yerlere adeta bir cennet bahşeden Melendiz Çayı ise kartpostallık görüntüler sunmakta. Bununla da kalmıyor! Vadi tabanında çeşitli işletmeler kurulmuş ve ziyaretçiler buralarda konaklayıp manzara eşliğinde ve Melendiz Çayı üzerinde (evet cidden üzerinde) keyif çatabiliyorlar. Özellikle son zamanda yapılan çalışmalar olumlu netice vermiş ve ziyaretçi sayısı 500.000 sınırını aşmış. Üstelik bu sayı her geçen yıl müthiş bir hızla artıyor!

Kayalara Oyulmuş Kiliseler

Bir seyahat yazısı da yazıyor olsam tarihçi damarım da kabarmıyor değil. Öte yandan Ihlara Vadisi’nden bahsederken vadi içerisinde kayalara oyulmuş kiliselerden bahsetmezsem olmaz. Çatlarım vallahi. Ihlara Vadisi’nin bir diğer önemi de burada yatıyor çünkü. Kıymetli takipçilerimiz günümüzde Ihlara Vadisi’nde irili ufaklı 105 tane kilise var. Bunların hepsi kayalara oyulmuş vaziyette. Vadinin günümüzde gezilebilen 6 kilometrelik kısmında bu yapıları gezerken mistik bir hava sezip gözünüzde fantastik filmlerden fırlamış sahneler canlandırabilirsiniz. 300 küsur basamaktan inerek girdiğiniz vadi, Anadolu’nun ilk Hristiyan din adamlarına zamanında kucak açmış ve bağrına basmış. Kadim Kapadokya Krallığı’nın giriş kapısı olarak bilinen vadi, her ne kadar filmlere sahne olacak öneme sahipse de şimdiye kadar böyle bir girişimde bulunan yok.

Bir Garip Yaşanmışlık

Bir kaç sene evvel Ihlara Vadisi’ne gezmeye gittiğimizde kendimi kaya kiliselerine atıp hemen incelemelerde bulunmuştum. Çok mistik ve ciddiyete bürünmüş bir havadayken arkamdan “bismillahirrahmanirrahim” sesi geldi. Benden sonra kiliseye giren iki gencodan biri girişte besmele çekmiş, tüm ciddiyetimi bozmuştu. Yanındaki “oğlum burası kilise lan niye besmele çekiyon” dedi millete duyurmamaya çalışan kısık, hırıltılı bir sesle. “Kanka ne diyeceğimi bilemedim içimden geldi” diye karşılık verdi öteki. “Kanka burası kilise herhalde Jesus Christ desen daha mı makbule geçer ne” dedi yanındaki eleman. Bu da böyle saçma sapan bir anımdır. O ciddiyetimi o seyahat sırasında bir daha tutturamadım.

Kişisel İzlenimlerim

Aksaray’dan araçla yola çıkınca Nevşehir yoluna dönüp bir kaç km gittikten sonra Ihlara’yı işaret eden tabelaları takip ettik. Ancak Ihlara Vadisi, bu yolun sürecinden ziyade sonucudur. Çünkü Ana yoldan sağa döndükten sonra yine bir kaç km gittiğiniz zaman ağzınızı açıkta bırakacak bir yapıyla karşılaşacaksınız: Peri Bacaları! “Ne ara Nevşehir’e geldik” dedirtse de elbette burası Nevşehir değildi. Burası, Selime’ydi ve Nevşehir’deki o meşhur Peribacaları’nın başlangıç noktası burasıydı.  Burada yolumuzu bir kaç çocuk kesip bize bilet kesmeye kalksalar da aldırış etmeden yolumuza baktık. Bir müddet daha gittikten sonra ziyaretçiler için yapılmış otoparka -zor da olsa yer bulup- aracımızı bıraktık. Merdivenlerden indikçe büyülü bir atmosfere adım attığımı fark ettim. Aksaray gibi bozkırın hakim olduğu coğrafyada resmen bir vaha kendisini gizlemiş! Merdivenlerin sonuna geldikçe Melendiz Çayı’nın şırıltıları adeta ruhu okşayan bir müzik gibi. Ruhumun dinlenmeye başladığını hissediyordum. Kaya kiliselerini gezdikçe “buralarda ne hikayeler yaşandı” diye merakım kabarıyordu. Ancak insanımızın maalesef fazla tahribata yol açtığını gördükçe de öfkeden kuduruyordum. Oradan ayrılırken tekrar gelebilme arzusuyla kaplanıyordu içim.

Kapadokya’nın İncisi

Bu tabiri mecaz olarak kulağa geliyor olabilir ancak görünce sizler de hak vereceksiniz ve “gerçekten öyleymiş” diyeceksiniz. Ancak her ne kadar ilgi odağı olmaya başlamışsa da bence hala hak ettiği değeri görmüyor. Daha fazla reklam çalışmasıyla Ihlara Vadisi, dünya turizm gündeminde en iyi yerlere sahip olabilir. Umarız bu ilgi “zarar vermeyecek şekilde” artarak devam eder. Sevgili takipçilerimiz umarım keyif almışsınızdır. Bir başka yazıda buluşmak dileğiyle, hoşça kalın…

Tarih Treniyle Yolculuk: Maya Uygarlığı

Yorumlar

Cevap bırakın
  1. Kayseride yaşamanın avantajı Nevşehire yakın olmak. Bu sayada ıhlara vadisine gittim gerçekten müthiş bir doğa harikası. Ayrıca mağralarda bulunan küçük kiliseler ve içindeki duvarlars yapılan resimler harikaydı. O kadar merdiveni inip çıkmaya değer bir yer

2. İlgi arttığı anda mevcut doğasını bozacak bişeyler buluyorlar maalesef.. Umarım hakettiği değeri, doğası bozulmadan bulur..