Sağlık

Sigarayı Bırakmak İçin Tedavi Yöntemleri

Günümüzde bir çok insan sigara tüketiyor. Sigara kullanmanın sağlığa zararları da biliniyor, ancak sigara bir bağımlılık olduğu için sigaradan vazgeçmek ne yazık ki başlamak kadar kolay olmuyor. Sigarayı bırakmak için ilk adım karar vermek, sonrasında ise bu kararı uygulayacak iradeyi gösterebilmek. Sigarayı bırakmaya karar vermenin ardından bu aşamaya gelinebilirse çeşitli tedavi yolları da var. Eğer ki bu kararı vermek istiyor ancak kendi başınıza uygulamakta sorun yaşıyorsanız bu yazı tam size göre. Bugünkü yazımda sizlere bu tedavi yöntemlerinden bahsedeceğim. Sigarayı bırakmak için tedavi yöntemleri nelerdir? Hep birlikte okuyalım.

SİGARAYI BIRAKMAK İÇİN TEDAVİ YÖNTEMLERİ

  • İLAÇ TEDAVİSİ

Sigara içen bazı insanlar bağımlılığın yanı sıra genetik olarak da yatkın olduklarından dolayı sigarayı daha zor bırakır. Kullanılan ilaçlar beyindeki içme isteğini azaltarak kişiyi sigaradan uzaklaştırır. İlaç tedavisi sigarayı bırakmakta zorlanan kişilerde sigara bırakıldığında ortaya çıkan yoksunluk ve diğer belirtilerin semptomatik tedavisi ve sigara içme isteğini azaltan ilaçları içeren etkili bir yöntemdir. Nikotin bağımlılığında kullanılan ve etkileri araştırılmış bir çok anti depresan ilaç bulunmaktadır.

  • PSİKOTERAPİ

İlaç tedavisinin yanında psikososyal tedaviler de nikotin bağımlılığı için kullanılabilir. Ruhsal eğitsel yaklaşım, kognitif davranışçı tedaviler, tiksindirme yöntemleri ve gevşeme tekniklerinin bulunduğu davranışçı tedaviler, hipnoz ve akupunktur da kullanılan tedavi yöntemleri arasındadır.

Kognitif Davranışçı Tedavi

Bu tedavi yönteminde temel amaç, kişinin düşünce tarzını, olaylara bakış açısını ve değerlendirme şeklini değiştirmektir. Sigara kullanımı açısından yüksek riskte olan ortamlar ve durumlarda insanların baş etme mekanizmalarını güçlendirmeyi hedefler. Davranışçı tedavi kısmında ise kişinin içtiği sigaraların kaydını tutma, sigara ile ilgili duygu, düşünce ve davranışlarını kaydetme gibi davranışlar vardır. Bunlara yönelik farkındalığı arttırmak, içmeyi geciktirmek ve ertelemek, sigara markasını değiştirmek, bir sigara bitmeden yenisini almamak gibi durumlar önemlidir. Sigara içen ve bırakmak isteyen kişilere, yanlarında sınırlı sayıda sigara taşımaları, sigaraya ulaşmayı zorlaştırmaları, sigarayı bitirmeden yarıda söndürmeleri, küllükleri ve izmaritleri biriktirmeleri önerilir. Sigara içme dürtüsü geldiğinde bu dürtüye karşı bir seçenek ve tepki geliştirmeleri, dikkat dağıtıcı yaklaşımlar kullanmaları tavsiye edilir.

  • REPLESMAN TEDAVİLERİ

Nikotin maddesine duyulan ihtiyaç, nikotin bantları (yerine koyma tedavisi )ile kişiye dışarıdan verilerek giderilebilir. Nikotin bantlarının her gün değiştirilmesi ve geceleri çıkartılması şarttır. Bu bantların dozları mevcuttur. Bağımlılık düzeyi fazla ise bantların da en yüksek dozundan başlanır. Ayrıca nikotin sakızları, nikotin spreyleri de kullanılabilir. Nefesle çekilen mentollü sigara ağızlıkları da vardır. Bu yöntemler ilaca ek olarak kullanılabilir.

SİGARAYI BIRAKMAK İÇİN

Bu bağımlılıktan gerçekten kurtulmak isteyenler öncelikle uzman bir hekime danışmalıdır. Kendilerine en uygun tedavi yöntemini söyleyebilecek olan kişiler, bu işin uzmanı olan kişilerdir. Kendi başına bırakmaya çalışmak ya da ilaçları bilmeden kullanmak doğru değildir.

Tedavi için başvuran kişilerden önce sigarayı bırakma kararı ile elde edecekleri avantajların bir listesini çıkarmaları istenir. Sigarayı bırakmak için en uygun tarihi kişi belirlemelidir. Bu karara göre yaşamlarını düzenlemeleri, gereken etkinlikleri yapmaları, zihinsel olarak hazırlanmaları önemlidir. Sigarayı bırakma sürecinin başarılı olması için ödüllendirme de gereklidir. Bireyin sigara bırakmayı bir törenmiş gibi yapması, bıraktığı ve izlediği süreçte yeniden başlamaz ise kendisini ödüllendirmesi istenir. Ayrıca çevresindeki insanlar tarafından da desteklenmesi artı bir etki yaratabilir.

Sigarayı bırakmak için tedavi yöntemlerini paylaştığım yazımın ardından eğer okumadıysanız ve sigarayı bırakmakla ilgili karar aşamasında iseniz aşağıdaki yazıma da göz atmanızı tavsiye ederim.

Sigarayı Bırakmak Ya Da Bırakmamak!

İlgili Makaleler

10 Yorum

  1. Sigara içmiyorum Fakat bu bilgiler çok faydalı olmuş İnşallah çevremde kim varda hepsi bu yöntemler eşliğinde bırakabilir

  2. ne de güzel iyi bir yazı olmuş böyle, ben spora başlayarak bırakmıştım, şimdi ise ara ara içiyorum yine.. umarım tamamen bırakabileceğim

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Başa dön tuşu