içinde

Oligopol Piyasası ve Monopol Piyasası

Bir önceki yazımızda tam rekabet ve monopolistik rekabet piyasalarına odakanıp sizlere iyi bir perspektif sunmaya çalışmıştık. Bu yazımızda ise Oligopol piyasası ve Monopol piyasasından öz ederek bir önceki yazımızı tamamlamayı düşünüyoruz. Ekonomi konusundaki yazıları okuyarak ekonominin temel kavramları hakkında önemli bilgiler edinebilirsiniz. İyi okumalar.

 

Oligopol Piyasası Nedir? Ne Değildir?

Oligopol piyasası, birkaç büyük firmanın bir piyasanın tamamını domine etmesi sonucunda görülen piyasa tipi olarak biliniyor. Bu durum da oldukça sınırlı bir rekabet ortamı anlamına gelir. Bu piyasada yer alan firmalar, birbirleri ile rekabet ederek veya iş birliği yaparak varlıklarını sürdürür. Böylelikle firmalar piyasadaki güçlerini ortaklaşa kullanarak fiyatı yukarı çekebilir.

Oligopol Piyasası Varsayımları

Oligopol piyasalarında firmaların temel amacı tıpkı diğer piyasa çeşitlerinde olduğu gibi karlarını maksimize etmektir. Oligopoller, piyasa fiyatını istedikleri gibi belirleyebilme şansına sahiptir. Öte yandan oligopol piyasalarında piyasaya giriş ve çıkış engelleri vardır. Oligopollerin sunduğu ürünler, birbirinin tamamen aynı veya birbirinden tamamen farklı olabilir. Ayrıca oligopol piyasalarında piyasayı kontrol eden sadece birkaç firma vardır. Oyun konsolları piyasası, oligopol piyasalarının en tipik örneğidir. Tüm piyasa; Sony, Microsoft ve Nintendo tarafından kontrol edilir.

Monopol Piyasası Nedir? Ne Değildir?

Monopol piyasalarında tek bir firma, tüm piyasanın kontrolünü elinde tutar. Bu piyasa tipinde tek bir firma tüm Pazar gücünü elinde tutar ve tüketicilerin o firmayı seçmekten başka şansı yoktur. Sonuç olarak monopoller çıktı miktarını azaltarak fiyatı istedikleri gibi artırabilir ve böylelikle daha çok kar edebilirler. Monopol piyasasındaki varsayımları kısaca şöyle açıklayabiliriz. Monopoller, tıpkı diğer piyasalardaki firmalar gibi karlarını en yüksek seviyeye çıkartmaya çalışır. Monopoller, bir malın veya hizmetin fiyatını istediği gibi ayarlayabilir. Tıpkı oligopol piyasalarında olduğu gibi monopolde de piyasaya girmek ve çıkmak için önemli engeller bulunur. Toplumun gözünden bakacak olursak monopol yani tekel pek istenen bir durum değildir. Çünkü rekabetçi piyasalara göre daha yüksek fiyat ve daha düşük çıktı gibi olumsuz durumların görülmesi kaçınılmazdır. ABD’de bilinen en önemli monopol, mısır üreticisi Monsanto’dur.

Tam Rekabet Piyasası ve Monopolistik Rekabet Piyasası

Yorumlar

Cevap bırakın
  1. Oligopol piyasalarında firmaların temel amacı tıpkı diğer piyasa çeşitlerinde olduğu gibi karlarını maksimize etmektir. Oligopoller, piyasa fiyatını istedikleri gibi belirleyebilme şansına sahiptir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Yükleniyor…

0

Yorumlar

0 yorum

Plague Inc. Yasaklandı

william wallace: özgürlük

William Wallace: Özgürlük