içinde

Koronafobiden Korunmanın Yolları

Koronafobi Nedir? Belirtileri Nelerdir?

koronafobiden korunmanın yolları

Gündemimiz Korona iken bunu bir fobi haline nasıl getirmeyiz? Kaygı düzeyimizi nasıl arttırmayız?Bugün bunlardan bahsedeceğim. Koronafobiden korunmanın yolları nelerdir? buna bakmadan önce Koronafobi nedir? Belirtileri nelerdir? önce bu sorulara cevap bulalım.

KORONAFOBİ NEDİR? BELİRTİLERİ NELERDİR?

Tüm Dünya olarak ciddi bir pandemi ile karşı karşıyayız. Herkes teyakkuz halinde. Ve dolayısıyla endişeler beraberinde geliyor, kaygı düzeyi artıyor. Sosyal medyada asılsız haberlerin dönüyor olması da bu kaygı seviyesini katlıyor. “Korkmak çözüm değil, önlem almak çözüm.”

Bu virüsün bize ya da sevdiklerimize bulaşması fikrinden endişe duymak gayet normal ve sağlıklı bir durumdur. Bu da bizi uzmanların önerilerine kulak vererek önlem almaya sevk eder. Ancak bu endişeler giderek artıp fobi düzeyine de erişebilir. Fobi ve sağlıklı kaygı arasındaki fark; gerçekte olması gerekenden fazla tehlike içinde hissetmek, fobi nesnesi olan durumdan kaçma davranışı geliştirmektir. Bu iki duygu arasındaki sınırı uzmanlar şu şekilde nitelendiriyor. Korona virüs ile ilgili sağlıklı kaygı, sağlıksız korkuya dönüştüğünde fobi haline gelmiş demektir. Koronafobi, uzmanlar tarafından söylenen önlemlerin sayıca ve sıklık olarak günlük rutinimizi ve ilişkilerimizi sekteye uğratmaya başladığı anda tehlikeli olmaya başlar. Kişinin rahatlamak için geliştirdiği takıntılı davranışlar da fobiye eşlik ederse hayat iyice zorlaşır.

  • Mesela bir toplu taşıma aracından indiğimizde ya da bir AVM’ den çıktığımızda ellerimizi dezenfekte etmek normal bir kaygı ile bağdaşırken, evde bile olsak sürekli tekrar eden el yıkama ritüelleri, süresi uzayan temizlik halleri, gerçek olmayan bir düşünceye ve sağlıksız bir kaygıya bağlıdır. Eğer ki evdeyken bile bulaşmış olduğu düşüncesi ile elinizi her 10 dakikada bir yıkıyorsanız, yıkamamak sizi endişelendirip sıkıntıya sokuyorsa yeni fobinize hoşgeldin diyebilirsiniz.

KORONAFOBİDEN KORUNMANIN YOLLARI NELERDİR?

Sosyal medyada dalga dalga yayılan felaket senaryolarının da etkisiyle koronafobi hayatımıza hızla giriş yaptı. Bilgi kirliliğini önlemek mümkün değil. Zaten corona virüs kendi içinde oldukça belirsiz bir durum. Bu virüse yönelik kaygılarda git gide artıyor ve korkuyla doğru orantılı olarak da aldığımız önemleri zaman zaman abartabiliyoruz. Koronafobi, “önlemini almak” ile “hayatını kontrolsüzce kısıtlamak” arasındaki sınırı kaybeden kişilerde psikolojik sorunlara yol açarak kalıcı izler bırakabilir. Peki bu durumda ruh sağlığımızı korumak, kaygı düzeyimizi kontrol edebilmek için bizler neler yapabiliriz? Koronafobiden korunmanın yolları nelerdir?

  • HABER KAYNAKLARI, KORKU KAYNAĞI OLMASIN

Gerçekçi olmayan korkunun baş düşmanı, aslı astarı olmayan haberlerdir. Bu süreç boyunca sadece güvenilir kaynakları takip etmek yapılacak en önemli şeydir. Sağdan soldan gelen, uydurma haberleri önemsemek sadece kaygıyı arttırır.

  • CORONAVİRÜSTEN DAHA HIZLI YAYILAN BİR VİRÜS VARSA O DA PANİK HALİDİR.

Panik hali, virüsten daha hızlı yayılır. Panik yapmamak için çabalamalısınız. Sizi paniğe sevk eden konuşmalardan ve gereksiz telaşlı insanlardan uzak durmaya çalışmalısınız. Gerekirse bir süre konuştuğunuz zaman sizi paniğe sevk eden kişilerden ve kaynaklardan uzak durmalısınız.

  • ÖNLEMLERİ ALMAK AMA ABARTIYA KAÇMAMAK ÖNEMLİ

Uzmanlar tarafından her yerde paylaşılan güvenlik ve sağlık önlemlerini takip etmek önemlidir ve yeterlidir. Dışarıya çıkmak zorundaysanız belli aralıklarla ellerinizi yıkayıp dezenfekte etmelisiniz. Etrafınızdaki kişilerle aranızdaki mesafeyi korumalısınız. Geçerliliği ispatlanmamış ek güvenlik önlemlerini uygulamak için ekstra çaba sarf etmek kaygı düzeyinizi arttırır. Mesela bu aralar sıklıkla sosyal medyada tavsiye edilen gıdalar var, bunların hepsini tüketmeye çalışmak, sizi virüsten korumak yerine başka rahatsızlıkları tetikleyebilir.

  • BELİRSİZLİK KAYGIYI TETİKLEYEN BİR FAKTÖRDÜR.

Aklınızdaki soruları bilgisiz insanlardan ziyade doğru yanıtlar alabileceğiniz sağlık çalışanlarına sormalısınız. Ya da güvenilen kaynakları okuyarak doğru bilgilere ulaşabilirsiniz. Bu belki bir nebze belirsizliği gidererek sizi rahatlatabilir. Kesinlikle whatsapp grupları ya da sosyal medyadaki haberler doğru bilgi yeri değildir.

  • ORTALIKTA DOLAŞAN SES KAYITLARINA VE FELAKET SENARYOLARINA İNANMAYIN.

Artık sosyal medya eskiye oranla daha yaygın olarak kullanılmakta. Eskiden yaşanan virüs salgınlarında panik ortamı bu kadar oluşmuyordu. Artık mesajlardaki ve ses kayıtlarındaki felaket senaryoları hızla yayılıyor. Bu şekilde sizi paniğe sevk edecek takip ettiğiniz yerler varsa takipten çıkın. Ve sadece ilgili birimlerin uyarılarını dikkate alın.

  • BEDENİNİZİN SESİNE KULAK VERİN.

Bedeninizi size kaygılarınızla ilgili bilgi veriyor olabilir. Kaygı ve korku size kalp çarpıntısı, ani öfke nöbetleri, nefes düzensizliği olarak geri dönebilir. Bunu önlemek için yürüyüş, nefes egzersizi, meditasyon, yoga gibi rahatlatıcı faaliyetlere yönelebilirsiniz. Fiziksel olarak bir rahatlama sağlayacağınız için bu psikolojiniz üzerinde de olumlu etki yaratacaktır.

  • VİRÜSÜ BİR FIRSAT OLARAK GÖRÜN.

Bu süreçte yavaşlayan ve daha çok evde kalmaya yönelen hayatı, kendinize zaman ayırmak için kullanabilirsiniz. Uzun zamandır okumak için fırsat bulamadığınız kitabı okumak, izleyemediğiniz dizi ya da filmleri izlemek, evinizi düzenlemek, dolaplarınızı yerleştirmek, temizlik yapmak, ev içinde egzersiz yapmak yapabileceklerinizden sadece bir kaçı.

Umarım bu zorlu günleri en kısa zamanda ve en az hasarla atlatabiliriz.

SAĞLIKLI GÜNLER DİLERİM.

Koronafobiden korunmanın yolları yazımdan sonra yine benzer bir yazı olan Corona virüs kaygısı ile nasıl başa çıkabiliriz? yazıma da göz atabilirsiniz.

Corona Virüs Kaygısı İle Nasıl Başa Çıkabiliriz?

Yorumlar

Cevap bırakın
  1. Kendim ve kızım adına da bolca c vitamini içeren meyveler tüketiyoruz bu konuda paranoyak olamam dogal yollardan korumaktan yanayım maske falan cok işe yaradıgını düşünmüyorum ve dezanfektanlarında Bi süre sonra cilde zarar vercegine inanıyorum… Allah hepimizi korusun

  2. Üstteki yorumunu sunuda eklemek isterim 2 arkadasım bu konuda malesef cok etkilendi psikolojik olarak ve cocukları üzerinde baskı kuruyorlar onlarada Bi uzmandan mutlaka destek almalarını soledim işin malesef cılkı cıkıyor.. Bu içerigi mutlaka yollıcam onlara bu manada da tesekkur ederim yer verdiğiniz için

  3. Evde kalma sürem arttıkça kaygım daha da çok artıyor ne yazık ki.bazen durumu kontrol edemeyecek duruma gelebiliyorum.Hatta yazıyı okuyunca Koronafobinin eşiğinde olduğumu bile kabul edebilirim.Ama elimden geldiğince kendimi bu psikolojiden uzaklaştırmaya çalışıyorum.Böyle durumlarda olabildiğince kafamı dağıtmaya çalışıp oyalanacak birşeyler buluyorum.Peki siz kaygı halinden kurtulmak için ne yapıyorsunuz?

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Yükleniyor…

0

Yorumlar

0 yorum

Kadınlar için tatil rotaları

Kadınlar İçin Tatil Rotaları

Altın madenciliği ve siyanür

Altın Madenciliği Ve Siyanür