Sağlık

Kanserden Korunmak İçin Neler Yapabiliriz?

Özellikle son yıllarda hızla artan şekilde çevremizdeki insanların kanserle mücadele ettiği haberlerini duyar olduk. Kanser hem kişi için hem de çevresi için oldukça zorlu bir süreç. Bu illet hastalığın bazı türlerinden erken teşhis ve tedavi ile kurtulmak mümkün olduğu gibi ne yapılsa yapılsın çözüme ulaşmayan ve kişinin ölümü ile sonuçlanan durumlar da var. Bugünkü yazımda kanserden korunmak için yapabileceğimiz 10 önemli maddeyi sizlerle paylaşacağım. Herkese sağlıklı bir ömür dilerim.

SİGARAYI BIRAKIN

Sigara öncelikle akciğer kanserinin ilk nedeni. Baş, boyun, mesane ve sindirim sistemi üzerinde de olumsuz etkileri var. Mide kanseri oluşumunda da önemli bir faktör. Akciğer kanseri türlerinin alt tiplerinin gelişiminin yaklaşık %70-90 gibi büyük bir oranda sorumlusu ne yazık ki sigara.

Sigarayı Bırakmak Ya Da Bırakmamak!

ALKOL TÜKETİMİ GÜNDE BİR KADEHİ GEÇMESİN

Alkol alırken sosyal içici iseniz çok fazla sorun yok. Günde bir kadehten fazla alkol alıyorsanız, kanser oluşumu riskini de arttırıyorsunuz demektir. Özellikle baş-boyun ve yemek borusu tümörleri ve pankreas ile karaciğer kanserlerinin altında aşırı alkol tüketimi yatar.

AKDENİZ TİP BESLENİN

Akdeniz diyeti ile beslenmek kanserden korunmak için en önemli etkenlerden biri. Araştırmalara göre, günde 5 porsiyon taze sebze, meyve, salata, zeytinyağlı yemek ve deniz ürünü tüketimi kanser oluşumu riskini azaltır. Özellikle domates, içeriğindeki likopen isimli bileşik antioksidan özelliği ile meme, sindirim sistemi ve prostat kanseri riskini düşürür.

YAĞ TÜKETİMİNE DİKKAT EDİN

Kanserden korunmak için yağ tüketimine de dikkat etmek gerekiyor. Ayçiçeği, mısır, soya ve margarin gibi yağlardan kaçınmak gerekli. Az miktarda zeytinyağı tüketimi daha sağlıklı olacaktır. Süt, yoğurt, peynir gibi süt ürünlerinin yağsız olanlarını tercih etmek gerekir.

SOĞAN- SARIMSAK TÜKETİN

Günde iki diş sarımsak ya da bir baş kuru soğan tüketmek de faydalı olacaktır. Soğan ve sarımsak içeriklerindeki sülfürlü bileşikler sayesinde bağışıklık sistemini güçlendirmeye yardımcı olur ve kanserojen maddelerin vücuttan atılmasını sağlar. Bu sayede sindirim sistemi kanserlerinin oluşumu önlenmiş olur.

ZERDEÇAL TÜKETİN

Günde 1-2 tatlı kaşığı zerdeçal tüketmek önemli, çünkü zerdaçalın içeriğinde curcumin adı verilen etkin bir molekül var. Bu molekül bağışıklık sistemini güçlendirerek vücudun tümör hücrelerine karşı direncinin artmasını sağlar.

TUZ KULLANIMINI AZALTIN

Tuz mide kanseri riskini arttırır. Bu nedenle aşırı derecede tuzlu, tuzlanmış ve tütsülenmiş gıdalardan uzak durmak gerekir. Mangal yaparken yüksek ısının et çevresinde oluşturduğu nitrozamin molekülleri de mide kanseri riskini arttırır. Tuz tüketimini günde 3-5 gramla sınırlandırmak gerekir. En fazla bir çay kaşığı tuz tüketmek iyi olacaktır. İşlenmiş gıda ve aşırı hayvansal yağ tüketimini de dengelemek gerekir.

BEYAZ ŞEKER TÜKETİMİNİ AZALTIN

Şeker bağışıklık sistemini zayıflatır ve enflasmasyonu tetikler. Bu durum da sağlığı tehdit eder ve kanseri tetikleyicidir. Şeker tüketiminde pankreas, insülin hormonunu fazla üretmeye başlar, bu yüzden insülin direnci artar. Vücudumuzda insülin fazla olursa da hücrelerde çoğalma ve büyüme gerçekleşir. Beyaz şeker tüketiminden kaçınmak önemlidir. Karbonhidrat ihtiyacımızı kompleks karbonhidrat moleküllerinden temin etmek gerekir.

KIRMIZI ET TÜKETİMİNİZ ÖLÇÜLÜ OLSUN

Bazı araştırmalara göre kırmızı etin aşırı tüketilmesi ile kanser türleri arasında bağlantı bulunmuştur. Kalın bağırsak kanserlerinin sürekli kırmızı et tüketen toplumlarda daha fazla olduğu gözlemlenmiştir. Kırmızı etin aynı zamanda vücudumuza sağladığı besin ve enerji öğesi de vardır. Bu nedenle kırmızı et tüketimini haftada 2-3 porsiyon ile sınırlamak ve az yağlı olanlarını tercih etmek faydalı olacaktır.

DÜZENLİ YÜRÜYÜŞ YAPIN, İDEAL KİLONUZU KORUYUN

Çağımızın önemli sorunlarından biri de obezite. Kanser oluşumunda obezite önemli faktörlerden biri. Obez kişilerde meme, kalın bağırsak, prostat kanseri riski fazladır. Obezitenin kontrolü ile kanser oluşumu ve tekrarlama riski %20 oranında azaltılabilir. Düzenli egzersiz yaparak ideal kilonuzu koruyabilir ve kanserden korunabilirsiniz. Uzmanlar günde en az 40 dakika tempolu yürüyüş önermekte.

Obezite Nedir Ve Tedavisi Nasıl Olur?

KONTROLSÜZ ŞEKİLDE GÜNEŞ IŞINLARINA MARUZ KALMAYIN

Güneşin vücudumuza faydaları olsa da kontrolsüz olarak güneş ışına maruz kalmanın da vücuda zararları mevcut. Yaz aylarında 10.00-15.00 saatleri arasında direkt olarak güneş ışığına maruz kalmamak çok önemli. Çocukluk çağında tekrarlanan güneş yanıkları sonraki yıllarda melonom denilen cilt kanseri riskini arttırdığı için, çocuklarınızı da belirtilen saatler dışında güneşe maruz bırakmayın. Deniz ve havuz kenarlarında uzun süreli güneş banyosu yapmamalı ve güneşe çıkmadan yarım saat önce yüksek koruma faktörlü güneş kremleri kullanarak cildinizi korumalısınız.

Kanserle Savaşan Besinler

İlgili Makaleler

12 Yorum

  1. Tuzu bol miktarda kullanıyorum malesef Sigaram yok Alkolüde anca eğlenceli ortamlarda tüketiyoruz Ama tatlı delisiyim Keşke dengelesek fakat bu konuda pek iradeli olamıyorum :(

  2. Günümüzde kanserden tamamen korunmak malesef mümkün değil ama en aza indirmek elimizde. Bunları da yazınızda belirtmişsiniz. Teşekkürler

  3. Aslında çok doğru ama ne kadar dikkat edebiliyoruz tartışılır. Değerli bilgiler için teşekkürler. Elinize emeğinize sağlık :)

  4. Kanseri tetikleyen birçok sey var önlem olarak dikkat edebiliriz ama kanser olursanız ayakli para olarak görünmek, bile bile tedavi edilmemek

  5. Hemde sağlıklı bir yaşama adım atılmış olur. Bunları haytımıza uygulayabilirsek sağlıklı bir yaşam olur hemde kanserden korunmuş oluruz

  6. En önemlisi de ne biliyor musunuz, stresten uzak durun.. Moral, motivasyon, pozitif enerjinin vücut üzerinde olumlu etkileri tartışılmaz..

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Başa dön tuşu