içinde

Kabızlık Nedir? Belirtileri Nelerdir?

Kabızlık nedir?

Kabızlık nedir? Belirtileri nelerdir? Nasıl tedavi edilir? gibi tüm soruların yanıtları yazımda..

KABIZLIK NEDİR?

Kabızlık; bağırsak hareketlerinin seyrek ya da yetersiz olmasıyla ortaya çıkan bir durumdur. Kabızlıkta, dışkılama sıklığı azdır ve dışkılama sırasında güçlük çekilir. Dışkılama sayısı sağlıklı kişilerde farklılık gösterir ve net bir sayısı yoktur. Ayrıca bazı kişilerin dışkıları normalde de katı olabilir. 3 günden uzun süre dışkılama gerçekleşmezse dışkı sertleşir ve çıkışı ağrılı olabilir. Zaman zaman bu durum sık tuvalete çıkanlarda da görülebilir.

KABIZLIĞIN BELİRTİLERİ VE NEDENLERİ NELERDİR?

Kabızlığın farklı nedenleri olabilir.

  • Büyük kısmı kişinin tuvalet alışkanlığı, kişiliği ve psikolojik durumu ile ilgilidir. Titiz ve mükemmeliyetçi kişilik yapısı olan insanlarda kabızlığa daha sık rastlanır. Üzüntü, heyecan gibi haller de bu durumu tetikleyebilir.
  • Kişinin beslenme alışkanlığı da kabızlığa sebep olabilir. Posasız gıdalarla beslenme, yetersiz su alınması kabızlığın en bilinen sebeplerindendir. Hareketsizlik de dışkılamayı baskılayabilir.
  • Troid bezinin yeterli çalışmadığı durumlarda görülür.
  • Kanın kalsiyum seviyesinin yüksek olduğu durumlarda ortaya çıkar.
  • Depresyon gibi bazı psikiyatrik durumlar kabızlığı tetikler.
  • Basur hastalığında kabızlık görülebilir.

DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTA :

Eğer dışkı kanlı ise kalın bağırsak kanseri de kabızlık sebebi olarak düşünülmeli ve önlem alınmalıdır. Zor dışkılama sırasında, basur gibi hastalıklar varsa o zaman da dışkıda kanın görülebileceği unutulmamalıdır. Basur hastalığındaki kanama, dışkılamanın sonunda taze kırmızı olur. Kanserdeki kanama ise dışkıyla tamamen karışıktır, sonra gelmez ve koyu renklidir.

KABIZLIK NASIL TEDAVİ EDİLİR?

Kabızlığı tedavi edebilmek için önce sebebini net olarak anlamak gerekir. Bazı hastalar tedavi edildikten sonra kabızlık ortadan kalkabilir. Kabızlık çeken kişilerin posalı gıdalar tüketmesi, düzenli beslenmesi, her gün aynı saatte düzenli olarak tuvalete gitmesi, tuvalette belli bir süre beklemesi, beden hareketleri yapması ve özellikle karın kaslarını çalıştırması tavsiye edilir.

Bunlarla birlikte dışkıyı yumuşatıcı ve sakinleştirici ilaçlar kullanılabilir. Kabızlığın uzadığı durumlarda lavman da yapılabilir. Her yemekle birlikte en az 1-2 bardak su içilmelidir. Sabah aç karnına ve yatarken bir su bardağı ılık bal şerbeti içilmesi kabızlık için iyidir.

KABIZLIĞA İYİ GELEN YİYECEKLER HANGİLERİDİR?

-Havuç, kereviz, turp gibi kök sebzeler

-Roka, lahana, ıspanak, maydanoz, marul, dereotu gibi yapraklı sebzeler

-Kepekli ve lifli yiyecekler

-Kuru üzüm, kayısı,gün kurusu, incir gibi kuru meyveler

-Kabak çekirdeği ve ayçiçeği gibi kuruyemişler

KABIZLIĞA İYİ GELEN MEYVELER HANGİLERİDİR?

  • ARMUT

Yüksek su ve lif içeriği sebebiyle bağırsak hareketleri için harika bir düzenleyicidir. Antioksidan özelliği vardır ve sindirim sistemini iyileştirir. Yüksek kolesterolün yok edilmesinde yardımcıdır. B, C, E vitaminleri ve demir, kalsiyum ve potasyum gibi mineraller içerir.

  • MANDALİNA

Turunçgillerden olan mandalina mükemmel bir C vitamini kaynağıdır. Kabızlığa karşı mücadelenin doğal bir yoludur. Bu vücutta antikor oluşumunu teşvik eder ve zararlı mikropların saldırısı ile mücadele eder. Mandalinanın lif seviyesi yüksektir, tüketimi ile sindirim problemleri, yüksek kolesterol ve kalp-damar hastalıklarını tedavisinde yardımcıdır.

  • ÜZÜM

Doğal bir laksatif (Bağırsak yumuşatıcı, ishal yapıcı) olarak hareket eder ve kardiyovasküler sisteme yardımcı olur. Kötü kolesterolü (LDL) düşürür. Vücudun düzgün işleyişi için önemli olan asitler içerir. Üzümde neredeyse hiç kalori yoktur. Kalbi iyi durumda tutmaya ve vücudun bilişsel işlevlerini iyileştirmeye yardımcı olur.

  • GUAVA

Antiseptik ve anti-helmintik (Bağırsak solucanlarını düşürücü veya öldürücü) özellikleri vardır. Bakteri, mantar ve vücut içindeki diğer enfeksiyonları ortadan kaldırabilir. Guava çekirdekleri ile birlikte tüketilmelidir. Bu bağırsakların normal boşaltımında düzen oturtmak için en etkili çaredir. Bu meyvenin faydaları için günlük olarak tüketmeniz önerilir.

  • PORTAKAL

Portakal suyu, kolondaki yiyecek artıklarının birikimini ve kardiyovasküler hastalıkları önlemek adına etkilidir. C vitamini içermesi sebebiyle güçlü bir antioksidandır. Bu nedenle analijezik (ağrı kesici) ve iyileştirici bir laksatif (Bağırsak yumuşatıcı, ishal yapıcı) olarak çalışır ve bağışıklık sistemini güçlendirmekte yardımcıdır. Portakal vücut için önemli bir lif kaynağıdır. Bağırsak geçişini iyileştirerek kabızlığı azaltır. Ayrıca sitrik asit içerdiğinden, bu meyvenin temizleyici bir işlevi vardır. Bu da yiyeceklerin sindirimini kolaylaştırarak pankreas ve karaciğerin performansını destekler.

  • PAPAYA

Papayanın içeriğindeki besin maddeleri kabızlığı gidermek için kullanılır. Papayanın %90′ ı sudur. Bu, mükemmel bir diüretiktir (idrar söktüren) ve kabızlıkla savaşmayı kolaylaştırır. Yüksek miktarda C vitamini içerdiği için vücuda doğal bir savunma sağlar, antioksidan etkisi ile serbest radikalleri ortadan kaldırır. Lifli bir meyvedir. Vücuda bağırsak geçişini iyileştirecek ve kolon kanserini önleyecek miktarda lif sağlayabilir.

  • ELMA

Bu meyvenin kabuğu ile birlikte yemeniz önerilir. Elmanın kabuğu lif içerir ve iyi bir antioksidandır. Kolesterolü düşürmek için yardımcıdır. Kuersetin (bir tür antioksidan) içerdiği için kardiyovasküler hastalık riskini azaltır. Temiz bağırsaklar ve sağlıklı bir vücut için, her öğünden 1 saat önce yemeniz önerilir.

  • KAVUN

Potasyum, magnezyum, çinko, kalsiyum, fosfor, demir gibi mineraller açısından zengindir. Günlük beslenme düzeninizde mutlaka olması gerekir. Diüretik (idrar söktüren) etkisinin bir sonucu olarak sıvı tutulumunu önler. Böbrek fonksiyonlarını iyileştirir ve hafif bir laksatif (Bağırsak yumuşatıcı, ishal yapıcı) etki gösterir. Çekirdekleri bağırsak solucanlarının atılmasını sağlar.

  • KİVİ

En fazla lif içeren meyvelerdendir. Çekirdekleri bağırsak geçişini hızlandırır ve kabızlık için iyidir.

Tüm bunların dışında;

-Stres seviyenizi korumaya çalışın.

-Su tüketimini arttırın.

-Aşırı fazla yemek yemekten kaçının.

-Düzenli spor yapın.

-Düzenli bir beslenme programı uygulayın.

-Süt ve süt ürünleri kullanımınızı azaltın.

-Lif açısından zengin yiyecekler tüketin.

Gün Kurusu Faydaları

Yorumlar

Cevap bırakın

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Yükleniyor…

0

Yorumlar

0 yorum

Bergamot yağının faydaları

Bergamot Yağının Faydaları Nelerdir?

İshal nedir?

İshal Nedir? Nasıl tedavi edilir?